Cholesterolio kiekio kraujyje padidėjimas yra viena svarbiausių infarkto ir insulto priežaščių.

 Cholesterolis randamas žmonių ląstelėse ir kraujyje. Jis svarbus visų ląstelių ,,statyboje'', vitamino ,,D'' sintezėje, tulžies rūgščių ir hormonų sintezėje, reikalingas galvos smegenų ir nervų sistemos ląstelėms. Mūsų organizme  2/3 cholesterolio gamina kepenys, o 1/3 trečdalis gaunamas su maistu.

Cholesterolio kiekis kraujyje nurodomas milimoliais litre. Cholesterolio kiekis kraujyje neturėtų viršyti 5,2 mmol/l. Šis rodiklis gali padidėti naudojant maiste per didelį kiekį gyvulinės kilmės riebalų, o tai sąlygoja daugelio kraujagyslių ir širdies ligų atsiradimą (insultas, infarktas) . Todėl kiekvienam žmogui  svarbu reguliariai tikrinti cholesterolio kiekį kraujyje. Per parą su maistu gaunamo cholesterolio kiekis neturi viršyti 300 mg.      

Cholesterolio kiekis kraujyje padidėja dėl : 

  • - paveldimumo,- sutrikusio cholesterolio pašalinimo iš organizmo,- inkstų, kepenų, skydliaukės ligų,
  • - tabako vartojimo,
  • - netinkamo maitinimosi,- antsvorio ir nutukimo,
  • - mažo fizinio aktyvumo.   

Taip pat jo padidėjimui reikšmės turi amžius ir lytis. Vyrams stebimas cholesterolio padidėjimas po 45 metų amžiaus, moterims – po 55m.      Dažniausiai cholesterolio padidėjimas pasitaiko žmonėms, valgantiems riebų maistą, mažai judantiems, nutukusiems, sergantiems kai kuriomis ligomis( pvz.:cukriniu diabetu).      

Cholesterolio kiekio kraujyje padidėjimas yra viena svarbiausių infarkto ir insulto priežaščių.    

 Daugiausiai cholesterolio randama vištų kiaušinių tryniuose (570 mg/100 g produkto), olandiškame sūryje (520 mg), galvijų kepenyse, inkstuose, smegenyse, majoneze, žuvies ikruose, unguryje it kt. Mažiau - žuvyse, liesoje mėsoje, vištienoje, be odos, liesuose pieno produktuose, tamsioje duonoje.  

    

Visai  cholesterolio neturi šie produktai :  visos daržovės, vaisiai, augaliniai aliejai, riešutai, kruopos, miltai ir makaronai, kurių sudėtyje nėra  kiaušinio, kiaušinio baltymas ir t.t.

      

Norint išlaikyti normalų cholesterolio kiekį , turime :  

  •  -        vartoti mažiau gyvulinės kilmės riebalų, geriau rinktis alyvų, rapsų, saulėgrąžų aliejų,
  • -         saikingai vartoti neriebų margariną,
  • -         valgyti liesą mėsą (liesą veršieną, jautieną, triušieną),
  • -         rečiau valgyti patiekalus iš inkstų ir kepenų,
  • -         valgyti daugiau žuvies produktų (ypač šaltųjų jūrų žuvis : skumbrę, tuną lašišą, menkę),
  • -         maistą ne kepti, o troškinti arba virti,
  • -         daugiau valgyti vaisių ir daržovių (geriau žalių), 
  • -         rinktis liesesnius pieno produktus,
  • -         valgyti juodą duoną, ypač su grūdais ir sėlenomis,
  • -         valgyti vištieną ir kalakutieną be odos,
  • -         nenaudoti salotoms majonezo ir grietinės, geriau
  • -         aliejų, jogurtą,
  • -         vartoti mažiau cukraus,
  • -         saikingai vartoti kiaušinius ir alkoholį, 
  • -         gerti pakankamai skysčių (apie 1,5 l. per dieną),
  • -         nerūkyti,
  • -         normalizuoti optimalų svorį,
  • -         reguliariai mankštintis (bent 4-5 kartus per savaitę po 20 – 30 min.).

Informacijos šaltinis www.vvsb.lt

   

 

Laikrodis

Apklausa

Kaip stiprinate imunitetą siaučiant gripui?
 
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis

Paieška