Sveika mityba ir fizinis aktyvuma

Fizinis aktyvumas – vienas svarbiausių gyvensenos veiksnių, stiprinančių fizinį pajėgumą, sveikatą ir didinančių gyvenimo įvairovę.

Bet dėl greito bei nenuspėjimo gyvenimo tempo ir naujų technologijų įsiveržimo į buitį, žmonių gyvenimas tapo ne tik komfortiškas, bet ir fiziškai neaktyvus. Kad ir koks būtų greitas gyvenimo tempas, svarbiausias žmogui prioritetas privalo būti sveikata. Todėl fizinis aktyvumas ir sveika mityba tampa labai aktualiais klausimais šiuolaikinėje viuomenėje. Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) duomenimis teigiama, kad 50 proc. žmogaus sveikata priklauso nuo jo gyvensenos, 20 proc. genetika, paveldėjimas, 20 proc. aplinka ir tik 10 proc. medicina. Sveika mityba ir fizinis aktyvumas pagrindiniai sveikos gyvensenos komponentai, nes didėja darbingumas, pagerėja sveikata, pailgėja gyvenimo trukmė ir kt.

Judėjimo reikšmė sveikatai

Geros savijautos komponentai - tai grožis, grakštumas, puiki savijauta ir gera nuotaika. Tam, kad savijauta būtų puiki ir spindėtumėte per dieną skirkite šiek tiek laiko fiziniam aktyvumui. Mokslininkai nustatė, kad pakankamas fizinis aktyvumas stiprina širdies ir kraujagyslių sistemos, griaučių raumenų pajėgumą, padeda išlaikyti stabilų ir sveiką svorį. Jeigu žmogus neturi pakankamo fizinio aktyvumo, tai atsiranda tokie sutrikimai: raumenų susilpnėjimas, kaulų tankio sumažėjimas, cukraus kiekio padidėjęs kraujyję ir šlapime, nutukimas ir kt.

Fizinio aktyvumo teigiami aspektai:


1.    Fiziškai aktyvaus žmogaus organizmas yra daug atsparesnis ligoms nei žmogaus, kuris fiziškai yra neaktyvus;

2.    Žmogus, kuris daugiau juda tampa žvalesnis, pagerėja nuotaika, geriau įveikia stresą bei depresiją;

3.    Norintiems sulieknėti asmenims siūloma tapti fiziškai aktyviems, nes judančio žmogaus pagreitėja medžiagų apykaita, griaučiau sudeginamos kalorijos;

4.    Sportuojantis žmogus gali daugiau nuveikti darbe ar kitoje srityje, nes sportas suteikia energijos;

5.    Apsaugo nuo širdies ir kraujagyslių, o tai viena iš svarbiausių dalykų, nes visame pasaulyje daugiausiai mirštama  nuo šių ligų;

6.    Fizinis aktyvumas sutvirtina kaulus, raumenis ir sąnarius, žmogus tampa fiziškai stipresnis bei tvirtesnis;

7.    Sportas teigiamai veikia nervų sistemą, padeda susikaupti, sukoncentruoti dėmesį, todėl pagerėja mokymasis ir darbingumas.

Nusprendus būti fiziškai aktyviems siūlome nepersistengti. Būtina įvertinti savo galimybes, nes per didelis fizinis krūvis gali pakenkti jūsų sveikatai ar galite patirti traumas, kaip pavyzdžiui: raumenų ar raiščių patempimas.

 

Mitybos reikšmė sveikatai

Su maistu žmogus turi gauti maistines medžiagas - baltymus, riebalus, angliavandenius, o taip pat biologiškai aktyvias medžiagas - vitaminus ir mineralines medžiagas. Esant didesniam fiziniam aktyvumui organizmui ypač reikalingi tokie mineralai, kaip: kalcis, fosforas, magnis, kalis, natris, chloras, siera.

Tam kad mūsų kūnas būtų gražus, o siela laiminga turėtumėme laikytis tam tikrų sveikos mitybos taisyklių, kaip pavyzdžiui:

1.    Valgyti kuo įvairesnį maistą tam, kad būtų mažesnė tikimybė, kad kai kūrių medžiagų trūks organizmui;

2.    Stengtis išlaikyti stabilų bei normalų kūno svorį. Jei kūno svoris viršja normalų gali padidėti susirgti cukriniu diabetu, tulžies pūslės akmenlige ir kt.;

3.    Rinktis maistą, turintį kuo mažiau riebalų, ypč sočiųjų, ir cholesterolio. Daug sočiųjų riebalų rūgščių yra riebioje mėsoje, nenugriebtame piene, grietinėlėje, grietinėje, ir kt. Riebalai yra sveikos mitybos piramidės viršūnėje, taigi šiuos maisto produktus reikėtų vartoti saikingai;

4.    Daržovės, vaisiai, uogos ir grūdai, valgom kuo daugiau. Vaisiai ir daržovės turi begale daug vitaminų, kurių būtina mūsų organizmui;

5.    Kuo mažiau cukraus ir saldumynų, tuo geriau. Per gausus ir per dažnas saldumynu vartojimas skatina antsvorio padidėjimą;

6.    Vartoti kuo mažiau valgomosios drusko. Per gausus valgomosios druskos vartojimas yra padidėjusio kraujospūdžio vienas iš veiksnių. Valgomosios druskos rekomenduojama valgyti per dieną ne daugiau kaip 5g;

7.    Riboti alkoholio vartojimą. Nuolatinis ar gausus alkoholio vartojimas kenkia kepenims, smegenims ir kitiems gyvybiškai svarbiems organams. Dažnai vartojant alkoholį kila grėsmė susirgti ūmiu ar lėtiniu uždegimu taip pat ir kt.

 

Sveika mityba ir fizinis aktyvumas puikus geros gyvensenos derinys. Suderinus šiuos du dalykus galima sumažinti ligų atsiradimą, žvaliau ir geriau jaustis, džiaugtis tobulomis kūno formomis. Tad per ateinančias šventes Vilniaus visuomenės sveikatos biuras linki nepersivalgyti, bet paragauti kuo įvairesnio maisto bei aktyviai praleisti šventines dienas su  šeima bei draugais.

 

Informacijos šaltinis: Vilniaus visuomenės sveikatos biuras www.vvsb.lt

 

 

Laikrodis

Apklausa

Kaip stiprinate imunitetą siaučiant gripui?
 
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis

Paieška